För snart 2 år sedan köpte jag en uppsättning Luft & Buller i akt och mening att skrämma grannskapet och imponera på mina bröder i LostRiders. Nu blev det varken eller. Systemet lät skit och enda resultatet var att jag fick huvudvärk. Original återmonterades (efter att de borrats upp något – dock inte mer än att de passerar besiktningen) och drömmen om ett mäktigt muller från BlackPearl skrinlades tillsammans med en viss mängd förlorad stolthet…
Ett halvår senare fann jag ett par billiga insatser på Blocket till “V&H Monster Ovals” och klippte till utan att egentligen veta vad mina konservburkar hette. De såg ut att passa och skulle, enligt säljaren, även vara godkända vid besiktning. I min fantasi lät de perfekt och skulle vara super-enkelt att byta men en massa andra saker kom emellan och allt blev liggande på garagegolvet.
Nu ytterligare ett år senare blev jag en solig eftermiddag otroligt förtröttad på original-ljudet och beslutade mig att ompröva V&H piporna men denna gången med nya insatser. Det verkade ju vara enkelt att byta. Två skruvar, sedan dra ut de gamla insatsen och skicka in de nya. 10 minuter kändes som en oändlighet för detta enkla projekt.
Nu blev det väl inte direkt så. Det hela gick väl “förvånansvärt smidigt” och jag behövde endast använda fin-mekaniska verktyg såsom tigersåg, hammare, slagmejsel, borr och polygrip för att få bort de gamla insatserna… det var som sagt bara att slå och hacka sönder skiten…
De nya passade förvånansvärt väl och endast milt våld fordrades. Numera låter BlackPearl som en hel karl och det finns inte ens skuggan av en chans att de går igenom besiktningen 🙂
Nu är det bara synd att våren är så långt borta för provturen gav mersmak!
Jodå, det nya luftfiltret har också gjort underverk. Nu är det fritt blås i bägge ändar så att säga och en väldans massa hästar har klivit fram och tagit plats i motorn. Man undrar var de fanns uppstallade innan?
Ny tänd och bränslestyrning skulle säkert göra ännu mer men var sak har sin tid. Man får passa på att njuta mekanisk framgång när den bjuds och inte kludda för mycket. Vis av skadan när jag skulle installera MDS tändning på Cheva-vanen – en tillställning som slutade med bärgare och en verkstadsnota, så det så!
Er
//Jake
So where is the audio file of before and after. Pictures are usually nice but when talking about exhaust it is the sound that is the pièce de résistance……….