Att köra en klassisk motorcykel är kanske inte dit som Yamaha XJR 1300 från 1998 räknas, men den har något som de flesta gamla motorcyklar har nämligen en bensinkran. Vi var ute och övningskörde när sonen vinkade fram mig så jag tog täten. Vad jag inte visste då var att han gjorde så för att hojen började gå “märkligt” och den tappade kraft… för att strax därpå stanna helt. Men då hade jag kört igenom en rondell med ymnig växtlighet så jag kunde inte se honom. Insåg dock raskt att han inte var i följe så en rask vändning och jag fann honom stående vid sidan av vägen på andra sidan rondellen. Det tog lite innan jag insåg att det var bensin som fattades men då var batteriet redan tömt. Kick finns det inte på denna modell så det var hem för att hämta ett bilbatteri och startkablar. Bensinkranen på läge “R” och strax därpå så hoppade motorn igång och vi körde gemensam hem igen. Ytterligare en lärdom i den stora boken om saker som är bra att veta när man skall köra motorcykel.
