När vår Road Captain skall köpa nytt järn duger inte vad som helst. Gula Faran har kämpat i många år men nu har den fått slagsida och hotar att sjunka. Kopplingen är slut och den finansiella skadan för att byta den står i paritet med en bättre begagnad motorcykel. Beslutsvåndan hos vår riktkarl har varit svår men så utan förvarning bjöd han med sig Stockholmssektionen av LostRiders på ett Lördagsäventyr där kosan ställdes mot diverse trevliga MC återförsäljare norr om staden.
Trenne herrar samlade sig och avfärdades nordvart en Lördag som vilken annan. Givetvis hade vår listige och baksluge Road Captain redan en plan i bakfickan och likt små lamm lät sig de övriga ledas i fållan som i detta fallet hette Sulas MC. Som av en slump visade det sig att denna ståtliga firma, med anor från 1984 , saluförde Indian Motorcycles.
Vår Road Captain hade givetvis förberett sig noga och bestämt sig för den stiliga “Indian Chief Vintage” som med lagom mycket bling-bling och fransar skulle passa perfekt. Vad som inte passade var de fransar som prydde fotplattorna på vissa modeller i de glättiga broschyrer som ännu så länge får representera verkligheten. Leveranstiden må vara på den bortre skalan av tålamod men om fabriken håller vad de lovar så kan ett järn mot beställning vara klart i Maj 2014 och därmed är säsongen räddad. Färgvalet var redan klart och rött skulle det bli och inget annat. Det kan ju vara klokt för man kör ju sällan förbi något som lyser rött och Torpeden vill ju alltid ligga först 🙂
Den 111 kubiktum stora motorn lyssnar till namnet “Thunder Stroke” och har fått lysande kritik från ledande skribenter hos internationella motortidningar. Hör bara vad Kevin Cameron på Cycle World skriver om den”What I have seen is an entirely new, free-standing design, sharing nothing with previous Indian revivals or Polaris’ existing Victory motorcycle products. … At last, the Indian name is in the hands of people with the power to realize its potential… Indian and Harley were great rivals for decades, generating strong loyalties and strong emotions. Another great American tradition is competition, which improves all capable participants. If the new Indian revives that rivalry, it can only be good for all riders. ” (läs hela artikeln)
Men arvet går längre än så. Indian Motorcycles grundades 1901 av bl.a. Carl Oscar Hedström, som kom från Lönneberga i Småland. Han emigrerade till USA och i Springfield, Massachusetts träffade han en gosse vid namn Georg Hendee och tillsammans startade de Indian Motorcycles. Carl Oscar lär även år 1903 ha satt världsrekord i hastighet för motorcyklar på en av firmans maskiner. Så vår Road Captain har skaffat sig en svenskättad motorcykel – sannerligen en stilfull skröna som passar honom väl !
De 990 miles som skiljer Springfield och Milwaukee(där ett annat känt motorcykelmärke finns som grundades 1903) kommer snart att mötas – genom LostRiders – när vi till våren ger oss ut på nya äventyr.LostRiders önskar “Red Cheif” varmt välkommen och ser fram emot många möjligheter att get lost.
Er ödmjuke
//Prez Jake
LostRiders – 10 years